Muzea uczelniane – istniejące jako samodzielne jednostki w strukturze uniwersytetu lub jako kolekcje gromadzone przez pracowników uczelni, poszczególne katedry, zakłady, kliniki [w przypadku uniwersytetów medycznych], etc. stanowią ogromne i nadal zbyt mało upowszechnione źródło informacji na temat historii nauki, życia intelektualnego oraz historii uniwersytetów.
Zbiory wspomniane powyżej, w znakomitej większości obejmujące obiekty pochodzące z ostatnich dwóch stuleci ilustrują burzliwy, pełen doniosłych odkryć, ale i tragicznych wydarzeń okres rozwoju nauki i techniki.
Od końca XVIII wieku, również medycyna kolosalnie zmieniła swe oblicze. Przeszła trudną, długa drogę od zbioru przesadów i brutalnych rękoczynów, nie mających wiele wspólnego z nauką do stanu współczesnego, pozwalającego zapobiegać wielu chorobom i nieść pomoc potrzebującym. Postęp medycyny, farmacji, stomatologii to suma większych i mniejszych odkryć. Niektóre z nich doskonale pamiętamy, wspomnienie innych zatarło się w pamięci. Pracownicy ochrony zdrowia, naukowcy, lekarze codziennie korzystają z setek urządzeń, drobnych sprzętów niezbędnych do przeprowadzenia zabiegów leczniczych i doświadczeń badawczych. Wieszają na szyi słuchawki lekarskie, napełniają strzykawki, analizują dane na ekranach komputerów, oceniają wynika badań obrazowych. Zrozumiałym jest, że nie zastanawiają się nad historią poszczególnych urządzeń. Istotna jest sprawność, wygoda i precyzja ich działania. Patrząc na komputer myślą raczej o nowszej generacji sprzętu, jeszcze wydajniejszej, łatwiejszej w użyciu lub dokładniejszej. Komputer jest urządzeniem uniwersalnym. Używanym przez wszystkich, niezależnie od profesji i miejsca pracy. Farmaceuci, genetycy, neurobiolodzy, endokrynolodzy, chirurdzy, statystycy medyczni, …, lista, której można by zapewne nie zamykać. Kto spośród wymienionych pamięta początki ery informatycznej, konfigurację pierwszego własnego komputera? Czy w zakamarkach świadomości przetrwały najstarsze, tak dziś egzotycznie brzmiące nazwy urządzenia: mózg elektronowy, maszyna licząca? Historia instrumentów medycznych, narzędzi badawczych, skomplikowanych metod diagnostycznych, tym bardziej nie zaprząta uwagi.
Przyszłość dzięki przeszłości – opowieść o historii medycyny, między innymi przez pryzmat dziejów obiektów z kolekcji Muzeum GUMed, obecnie eksponatów a jeszcze niedawno ważnych elementów wyposażenia szpitali, gabinetów zabiegowych, laboratoriów i sal seminaryjnych. Opowiadamy i prezentujemy je w serii krótkich filmów.
Należy w tym miejscu nadmienić, że upowszechnienie wiadomości z zakresu historii nauki i oraz polskich uniwersytetów może pomóc w podniesieniu społecznej świadomości jej dokonań i znaczenia. Szczególnie najmłodsze pokolenie, rozpoczynające dopiero pasjonujące spotkanie w nauką, doświadczeniem, żmudnym dociekaniem reguł rządzących światem, dorastające w świecie komputerów, sieci bezprzewodowych i tak egzotycznego, już dla ludzi w średnim wieku e-sportu, będzie miało dzięki temu projektowi okazję przyjrzenia się wybranym epizodom historii nauki.
Dofinansowano z programu Społeczna odpowiedzialność nauki Ministra Edukacji i Szkolnictwa Wyższego.